تبلیغات
روانشناسی تربیتی - استرس



Admin Logo
themebox Logo



تاریخ:شنبه 14 آبان 1390-09:54 ق.ظ

نویسنده :بصیره زندکریمی

استرس

استرس و غذا

استرس چیست؟

استرس فشاری است كه در اثر تغییرات ایجاد شده در محیط بدن تحمیل می شودبعضی از استرس‌ها مفید هستند؛ اما وقتی از كنترل خارج می‌شوند، بدن به طریق مختلفی از آثار سوء آن ها رنج می‌برد.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد كه آیا غذا در كنترل استرس موثر است یا نه؟

مصرف مواد غذایی در زمان استرس بر پایه علمی است. اكثر مردم به این موضوع واقف هستند كه در زمان استرس بیش‌تر غذا می‌خورند و انتخاب آنها بیش‌تر از گروه مواد قندی و نشاسته‌ای است.

توجه به این موضوع مهم است كه غذاهایی كه ترشح سرتونین را افزایش می‌دهند، دارای چربی‌های پنهان هستند، بنابراین همان طور كه سطح سرتونین، هورمون آرام بخش افزایش می‌یابد، چربی هم وارد گردش خون می‌شود علاوه بر این بدن در پاسخ به استرس، هورمون كورتیزول بیش‌تری ترشح می‌كند. افزایش ترشح هورمون كورتیزول، ترشح اسید معده را زیاد كرده و به مخاط آسیب می‌رساند. هورمون انسولین را مختل می‌كندف و چربی‌ها را كه به طور ناآگاهانه در زمان استرس وارد بدن می‌شوند، به راحتی ذخیره می‌كند.

 چه مواد غذایی‌ باعث ایجاد استرس می‌شوند؟

كافئین ماده‌ای محرك است كه در قهوه، چایف كولاها، شكلات و تعدادی از داروها وجود دارد. مصرف زیاد مواد غذایی حاوی كافئین همانند استرس عمل می‌كند و گاهی اوقاتع علائم آن را بدتر می‌كند.

از عوامل محرك دیگر نوشابه است كه به نوشیدنی‌های گازدار اضافه می‌كنند. مصرف نوشابه‌های گازدار، تعادل كلسیم و فسفر بدن را به هم می‌زند. عدم تعادل بین كلسیم از استخوان‌ها و افزایش خطر پوكی استخوان به خصوص در خانمها می‌شود. فسفر هم چنین بر روی اسید كلریدریك معده كه برای هضم غذا لازم است تأثیر منفی می‌گذارد و علاوه بر آن برای افرادی كه مشكل دفع دارند، مضر است. آب‌های معدنی و اب چشمه فسفر ندارند.

افزودنی‌ها و نگه دارنده‌هایی مانند نیتریت و نیترات كه به مواد غذایی مانند سوسیس، كالباس‌ و ماهی دودی برای محافظت از تخریب اضافه می‌كنند، با تركیبات شیمیایی، تركیب و موادی به نام نیتروزامین‌ها را تولید می‌كنند.

مصرف بیش از حد مواد قندی ساده مانند شكر نیز به عنوان عاملی برای ایجاد استرس و تحریك پذیری شناخته شده‌اند. مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی قندهای ساده مانند دوناتف كیك و شكلات در طول روز باعث خستگی و تحریك پذیری فرد می‌شوند كه با افزودن مقدار مواد حاوی پروتئین اثر این مواد را می‌توانید مهار كنید.

چگونه از طریق مصرف مواد غذایی با استرس مبارزه كنیم؟

1-نوشیدن حداقل 8 لیوان آبف بدن شما را از بی‌آبی حفظ می‌كند و مانع تحمل استرس اضافی برای بدن شماست.

2-یك عدد موز، مقدار مواد غذایی با فیبر زیاد و ماست كم چرب برای صبحانه استفاده كنید؛.

3- فقط یك فنجان قهوه در طول روز مصرف كنید و از مصرف مواد غذایی حاوی كافئین در بقیه روز خودداری كنید برای این كه:

4- در مقابل تمایل به مصرف شیرینی به عنوان میان وعده مقاومت كنید. از غلات كامل، نان كم چرب تهیه شده با شیر و انواع كیك‌های ساده‌ی خانگی استفاده كنید.

اگر شما به تمایل خود در مصرف شیرینی پاسخ مثبت دهید، در بقیه روز درگیر این تمایل خواهید بود. در نتیجه مواد غذایی مصرف كنید كه خاصیت تغذیه‌ای ندارد.

بسیار بهتر است برای مقابله با تمایل به مصرف شكر، از نان‌های تهیه شده با آرد كامل و شرك كم استفاده كنید. غلات كامل، سلول‌های مغز را به ترشح سروتونین تحریك می‌كنند. هورمون سروتونین آرام بخش است.

5- از انواع میوه‌های تازه و آب میوه‌ها به عنوان طعم دهنده‌های شیرین استفاده كنید. جوشانده‌ها‌ی گیاهان برای تسكین اعصاب مناسب هستند؛ می‌توانید آن‌ها را با یك قاشق غذاخوری عسل میل كنید.

6- غلات كامل و مواد غذایی حاوی فیبر چرخه‌ی ایجاد گرسنگی را به تعویق می‌اندازند، انواع میوه، سبزی، ماست كم چرب و پنیر نیز همین كار را انجام می‌دهند.

7- روزانه به مدت 30-20 دقیقه و 3 بار در هفته به صورت منظم ورزش كنید.

8- یاد بگیرید كه اهداف خود را زمان بندی كنید.اهداف واقعی انتخاب كنید نه غیرواقعی.مهارت های مدیریت زمان را یاد بگیرید.



نظرات() 
westvhnpbodkaa.exteen.com
شنبه 14 مرداد 1396 07:49 ب.ظ
Hey there I am so happy I found your blog, I really
found you by mistake, while I was looking on Google for something else, Anyhow I am here now and
would just like to say thanks a lot for a marvelous post and a all round thrilling blog (I also love the theme/design), I
don't have time to look over it all at the minute but I have book-marked it
and also included your RSS feeds, so when I have time I will be
back to read a lot more, Please do keep up the fantastic job.
Foot Issues
شنبه 14 مرداد 1396 04:25 ب.ظ
Excellent blog right here! Additionally your website
a lot up very fast! What web host are you the usage of?
Can I get your affiliate link on your host? I desire my site loaded up as fast as yours lol
http://julio4ruiz61.jimdo.com
شنبه 7 مرداد 1396 12:46 ق.ظ
Hi, I think your site might be having browser compatibility issues.

When I look at your website in Ie, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, amazing blog!
May
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:46 ب.ظ
Everything is very open with a clear explanation of the challenges.
It was truly informative. Your website is useful.

Thanks for sharing!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر